Vi arbetar enligt cirkelmodellen och det innebär att man på ett tydligt och strukturerat sätt
bygger upp kunskap och förförståelse kring ämnet. I vårt fall är ämnet sagor och den narrativa genren vars syfte är att roa och engagera läsaren.
Genom att arbeta med genrepedagogik redan från årskurs 1 ger vi barnen redskap som de sedan utvecklar och förfinar under sina år i skolan. Det finns specifika språkliga drag i olika texttyper och om barnen är medvetna om detta underlättar det deras skrivande.
Cirkelmodellen har fyra steg:
1. Bygga upp kunskap kring genren /texttypen
2.Modellering och dekonstruktion
3,Gemensam text
4. Individuell text
Hur började vi?
Vi började med högläsning av Rödluvan och därefter fick var och en illustrera en händelse från sagan. Klassen hjälptes åt att lägga bilderna i kronologiska ordning. Vi använder oss av konstnären när vi illustrerar de inre bilder vi skapar under högläsning. Lässtrategierna kommer in naturligt när vi arbetar med sagor, berättande och skrivande.
Genomgång av hur en saga/narrativ berättelse är uppbyggd:
- Inledning - orientering av vem och var
- Problem - Händelser i kronologisk ordning, tidsbindeord - först, sedan, därefter...
- Lösning - Eventuellt finns även en hjälpare med
- Slutet - Till sist ...
Vi arbetade vidare med Rödluvan och vi arbetade parvis med att lägga bilderna från Rödluvan i kronologisk ordning. Efter det la vi till texten som också skulle hamna i rätt kronologisk ordning.
Detta var steg ett - att bygga upp förförståelse kring genren, titta på de språkliga dragen och gå igenom de begrepp som förekommer.
Efter det valde vi att arbeta med böckerna om Max. Ni förstår säkert att det inte är för det väl utbyggda språket utan för tydligheten kring hur en saga/berättelse byggs upp.
Jag läste sagan högt och barnen hjälptes åt att återberätta den. Vi använde oss nu av fyrfältaren och vi skrev upp stödord i varje ruta.
Uppgiften var sedan att arbeta i par och att skriva hela meningar med hjälp av stödorden.
Efter att meningarna var klara fick barnen skriva sina meningar på dator. De hjälpte varandra med stor bokstav och punkt och såg till att det blev hela meningar.
Vi skrev ut texterna och nu började arbetet med att skapa sin egen bok om Max boll.Barnen har färglagt bilderna och även läst dem högt för mig. Jag spelade in när de läste och de fick sedan lyssna på sig själva. Spännande och alla har arbetat så fint med sina böcker.
Vi kommer att läsa för förskoleklassen igen nästa vecka, tisdag för blå grupp och torsdag för röd grupp och då tar vi med våra egentillverkade Maxböcker.

Idag startade vi upp med nästa bok, nämligen Max bil. Den är också väldigt tydlig och här kommer mamman in som en "hjälpare" och ordnar så att det löser sig.
Nu visste alla vad som skulle göras och det märktes också. Många kom igång direkt och flera hann även börja skriva sina texter.
Parallellt med Max har vi läst ännu en klassisk saga, Snövit och de sju dvärgarna. Det finns flera versioner av Snövit och vi har läst tre olika varianter och gjort jämförelser. Vi tittade på skillnader och likheter. Detta tränar vår analysförmåga och det visar också om man har en god läs/hörförståelse.

Vi har också tittat på Sagomattan(UR-SVT Play) där det är barn som hjälps åt att bygga upp en saga/berättelse. Där har de olika färger för de olika faserna och det har jag fört med in i klassrummet.
Sista steget är att eleverna ska skriva en egen berättelse(eller i par) och då följa den struktur vi har tränat på i arbetet med böckerna om Max. Fast vi kommer också att lägga mycket tid på att dramatisera Snövit. Barnen är delaktiga och har inflytande över hur detta ska gå till. Vi ser även dramatiseringen som en slutprodukt i sagotemat.
Klassen kommer att bjuda in er föräldrar för att ta del av vårt arbete och det kommer vi att göra så fort vi kan. Jag och Maria ska titta på ett datum(slutet av maj) och återkommer.
Vi kan avslöja att vi just nu har en berättare, en Snövit, en kung, en drottning, en elak styvmoder, två häxor/gummor, en jägare, en prins, träd, djur och åtta dvärgar i vår klass. Men vi har också några som kommer att hälsa er välkomna mm.
Maria och jag ska försöka att samarbeta så mycket vi kan kring detta projekt och sen några veckor har Maria också fått mer tid i vår klass vilket känns bra!
I torsdags tog några barn med sig det första utkastet till manus hem och jag lät dem göra det för de var så ivriga och ville så gärna. Vi kommer att träna i skolan men för några kommer det att krävas lite träning hemma också.
Så just nu är det mycket teater, sång blandat med matematik (subtraktion med tiotalsövergång)! Härligt!


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.