fredag 20 maj 2016

Djur och naturtemat "Runt, det går runt"

I förra veckan började vi vårt nya tema som vi har kallat "Runt, det går runt" då tonvikten ligger på att förstå vad som menas med en livscykel. Vi arbetar  enligt cirkelmodellen.



Vi började med att studera hur en faktatext är uppbyggd.

Vi läste två texter om humlan och jämförde dem med varandra. 
Vilken text var bäst och varför?
Vilka likheter och skillnader kunde vi se? 

Genom att först studera genren fakta/beskrivande kan vi lättare förstå faktatexter och det ger oss även en trygghet när vi ska skriva en faktatext. Vi klippte isär texten och placerade in meningarna i rätt fält i vår sexfältare.

Steg två blev att stryka under nyckelord i texten om humlan. Det var inte helt självklart men tillsammans lyckas vi enas om vilka ord som var betydelsefulla för att kunna återberätta texten.

Steg tre var att med hjälp av nyckelorden skriva en faktatext om humlan.Vi gick gemensamt igenom hur man kunde skriva meningarna.  Barnen arbetade sedan i par men alla skrev sin egen text. 
De språkliga målen var att 
  • ha stor bokstav i början av meningen och punkt i slutet
  • försöka skriva med gemener(små bokstäver)
  •  använda sig av styckeindelning
  • skriva tydligt.

Sista biten om humlan är att kunna berätta om humlans livscykel med hjälp av bilder och text.

Nästa uppgift vi tar oss an är grodan och dess livscykel. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.