Först en påminnelse om kommande lovdag och studiedagar...
- lovdag på fredag 23/9(fritids är öppet),
- studiedagar tisdag 27/9(fritids öppet) och onsdag 28/9(fritids stängt).
29/9 Utflykt - Skogens dag på Bulltofta
Nästa torsdag den 29/9 kommer vi att åka buss till Bulltofta där Skogens Dag arrangeras.
Bussen går kl. 8.00 vilket innebär att vi måste börja kl. 7:45 torsdagen den 29/9.
Vi är tillbaka på skolan till lunch kl. 11.30. Barnen får ta med sig en liten fika (smörgås, vatten, frukt/grönsak) om de önskar. Kläder efter väder.
Vad är det vi arbetar med i skolan just nu?
Matematik
Positionssystemet - tiotal och ental, uppgifter med både addition och subtraktion.
Viktigt att ha klart för sig vilket värde de olika siffrorna har och sen i nästa steg räkna tiotal för sig och ental för sig. Just nu kräver det ganska mycket tid för barnen att få rätt på vad som är tiotal och vad som är ental men vi har bara precis börjat med detta område så med lite mer träning kommer det att kännas lättare.
Vi tränar vidare på tiokompisarna för om de sitter blir många uträkningar så mycket enklare.
Begrepp som addition, term, summa, subtraktion, differens, plustecken, minustecken, ental och tiotal
kommer barnen att ha i läxa till nästa torsdag. De får med sig begreppen hem i morgon.
Nästa område innefattar
- addition och subtraktion i talområdet 0-100, ena termen ensiffrig
- att utnyttja uppdelning vid tiotalsövergång i addition och subtraktion.
No/sv
Vi startade med ett fågeltema i samband med att vi åkte till Falsterbo och det har vi fortsatt arbeta med. Vi är nu inne i slutfasen av temat.
Målet med temat har varit att :
- skapa nyfikenhet
- kunna fågelns olika delar
- kunna namnen på sju vanliga fåglar i Sverige
- kunna definiera en fågel
- gemensamt skriva en faktatext om en fågel utifrån sexfältaren/ stödord
- kunna måla av en bild av en fågel.
Idag skrev vi en gemensam faktatext om skatan med hjälp av stödord från vår sexfältare. Barnen hjälptes åt att skapa meningar som de tyckte var bra. Jag skrev ner vad de kom fram till och texten var synlig på whitboarden under tiden vilket gör att det är lätt att följa med.
Här kommer texten:
Vi tränade på att:
- använda något bindeord för att bygga ut meningarna
- skriva hela meningar
- använda stor bokstav och punkt
- använda små bokstäver
- använda styckeindelning.
Här kommer texten:
Skatan
Skatan
tillhör gruppen fåglar – tättingar –kråkfåglar- skata – Pica.
Skatan är svart och vit och den blänker
lite blått på vingarna och lite grönt på stjärten.
Stjärten är halva skatans längd.
Skatan är en stannfågel vilket betyder
att den stannar i Sverige under vintern.
Flyttfåglar flyttar utomlands till
varmare länder under vintern.
Anledningen till att fåglarna flyttar är
att de har svårt att hitta mat under vinterkylan.
Skatan bygger bo i träden i våra
trädgårdar och bor gärna nära oss människor.
Skatan är en allätare och den kan äta
andra fåglars ägg och ungar.
Skatan äter också insekter som de kan
hitta i trädstammar.
Den äter även döda djur.
Fiender till skatan är kråkor, ekorrar
och katter.
Hanen hittar ett revir och häckar för att
locka till sig en hona.
Honan och hanen parar sig och honan
lägger 6-7 ägg.
Det är honan som ruvar äggen.
Äggen kläcks efter 17-18 dagar och
ungarna matas i 3-4 veckor.
Efter det börjar ungarna att klara sig
själva.
Klass 2C
Fantastiskt att elever i år 2 kan producera en faktatext som denna utifrån förarbetet med sexfältaren och stödord! Kunskap om våra olika genrer och dess strukturer hjälper barnen att skapa bra texter.
Musik
Markus kommer att hålla i musikundervisningen men vi har även sjungit våra sånger som vi lärde oss i ettan. Det värmer gott när alla deltar och sjunger med i låtarna! Vi kommer nog att hitta nya favoriter!
En sång som vi har lyssnat på några gånger är vokalvisan. Vi har pratat om vokaler och konsonanter, hur de låter och när det blir dubbelteckning. Låten och texterna går lite väl snabbt ibland men melodin och refrängen är omtyckt hos barnen.
Lyssna gärna på låten tillsammans med barnen.
En sång som vi har lyssnat på några gånger är vokalvisan. Vi har pratat om vokaler och konsonanter, hur de låter och när det blir dubbelteckning. Låten och texterna går lite väl snabbt ibland men melodin och refrängen är omtyckt hos barnen.
Lyssna gärna på låten tillsammans med barnen.
IUP-samtalen
Den 3/10 är dagen då barnen kommer att hålla sina elevledda IUP-samtal tillsammans med er. Vi är i full gång med förberedelserna inför detta och jag märker att många har funderat över hur de kan nå nästa steg i exempelvis sin skriv- och läsutveckling. Jag tror verkligen på barnens förmåga att tänka kring sitt eget lärande, att få dem medvetna om hur man lär sig och hur man kan använda sig av det som man har lärt sig(metakognition).
Läsning
Varje dag efter rasten är det högläsning/ fruktstund och vi tränar samtidigt hörförståelse.
Första boken vi läste hette " Jag är jag" och bjöd på många härliga skratt. Jag tror att många av oss kunde känna igen oss i lite olika pinsamma situationer som händer i våra liv.
Vår andra bok heter "Lyckokakan" och den har redan bjudit på liknande tokigheter som "Jag är jag".
Idag hade Klara med sig sin favoritbok som heter "Fågelmannen". Jag läste högt ur boken och det var en fin berättelse med många viktiga budskap som uppskattades av klassen.
Vi har även en stunds tyst läsning i stort sett varje dag.
Samarbetsövningar
På måndagar efter lunch har vi samarbetsövningar. Övningar där det gäller att visa hänsyn, hjälpa varandra och att lyssna på varandra.
Ja, nu blev det mycket på en gång men det händer så underbart mycket även en helt vanlig dag i skolan!
Annette
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.