fredag 4 september 2015

Föräldramötet

Följande diskuterades under föräldramötet:


  • ASL- att skriva sig till läsning

Vi kommer att använda oss av detta arbetssätt och jag tror att det finns lite oro kring hur vi arbetar med handstilen om vi inte skrivtränar för hand. Det är inte så att vi inte kommer att skrivträna men vi väntar med det tills barnen har förståelse för vad bokstäverna betyder och vad det är för skillnad på de olika bokstäverna. Det kommer att variera något när era barn är redo för att börja skrivträna eftersom de är olika långt komna i deras läs- och skrivinlärning. Några läser, någon är på gång och några kan någon enstaka bokstav. Vi ska göra vårt bästa för att individualisera undervisningen och läxorna.


  • Mål/ förmågor


Jag berättade om att skolan idag ska arbeta för att utveckla barnens förmågor vad gäller att
-kommunicera i tal och skrift
-analysera(orsak, verkan, konsekvenser, lösningar, värdera, reflektera)
-förstå och använda begrepp
-förstå procedurer/tolka information
-vara medveten om sitt eget lärande(metakognition).

Dessa förmågor är de som gör skillnad när vi kommer in i betygssystemet då det som skiljer ett E från ett A är exempelvis hur utvecklat ett resonemang är och det är skolans ansvar att låta barnen utveckla dessa förmågor.
Se gärna filmen från Pedagog Värmland(även om det är långt till betyg just nu så är den informativ och intressant).

Betyg så funkar det


Hemma kan ni gärna ställa frågan varför eller hur tänker du nu osv för att träna barnen i att tänka i flera steg, se från olika perspektiv och komma med lösningar.



  •  IUP-samtal

Samtalen börjar i nästa vecka och anslaget sitter uppsatt på klassrumsdörren. Välkomna att boka in en tid!


  • Läxor

Skolan har en läxpolicy som säger att läxor som ges ska vara så att eleven själv kan klara av dem och ska vara färdighetsträning.
Barnen kommer att ha läxor, läsläxa och matteläxa.
Ett råd till er föräldrar är att läsa mycket för era barn, läsa tillsammans med era barn och ha böcker hemma som de kan titta/läsa i. Att skapa läslust betyder oerhört mycket, vi måste göra barnen nyfikna på vad det innebär att bli medlem i de läsandes värld.


  • Skolrådsrepresentanter

Ulla (Oskars mamma) och  Jenny(Elsas mamma) blir klassens representanter i skolrådet.


  • Klassföräldrar 

Detta är inget skolan ställer krav på utan det är något som ni föräldrar får ta ställning till om ni vill ha eller ej.


  • Fritidshemmets verksamhet

Johan berättade om hur dagen och verksamheten är uppbyggd. Fritids fyller en viktig del i barnens vardag och de erbjuds varierande innehåll och olika tema.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.