söndag 27 september 2015

Vecka 40

I onsdags den 23/9 var det höstdagjämning och vi pratade om vad det innebär. Vi tittade på några korta filmer om vad hösten för med sig. Vi tittade också lite på bofinken som är en av våra vanligaste fåglar. Vi lyssnade på bokfinkens läte och vi har börjat att rita en bild av bofinken. Vi har gjort den första teckningen men precis som i Austins fjäril kommer vi att arbeta vidare med att utveckla våra bilder med hjälp av kamratrepsons.


Bofinkens läte


Vi är också klara med bokstaven Vv och börjar i morgon med nästa bokstav som är Tt.
Det faller sig naturligt att fortsätta titta på den årstidsväxling som sker nu och vi fortsätter med våra bofinkar men kommer även att prata mer om Hur vet trädet att det är höst? 

Så veckans skrivuppgifter blir:


  • t-ord( Abc-boken)
  • trädet (tema)
  • Jag tycker inte om...( Boken om mig själv).

Under vårt stationsarbete kommer vi även att ha följande övningar:


  • tangram(motorik)
  • t-shirt(skapande)
  • torn och trappa(byggande).

Följande förmågor tränas under vecka 40-41:
  • formulera sig i tal och skrift(skriftlig och muntlig presentation/samband ljud och bokstav/alfabetet)
  • finmotorisk träning
  • kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
  • genomföra undersökningar i närmiljö(växters anpassning till olika årstider).


I matematik fortsätter vi med addition, subtraktion, talen 4 och 5 och tallinjen.

Mål för vecka 39-40

  • att skriva och räkna addition och subtraktion
  • addition och subtraktion på tallinjen
  • talen 4 och 5 -att känna igen antal, räkneord, siffra samt att kunna dela upp talen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.