måndag 21 september 2015

Vecka 38 och 39

Matematik

Under förra veckan arbetade vi  med större än, mindre än och lika många men fortsatte även arbeta med begreppen fler och färre.  Vi kommer i veckan att ta oss vidare till talen 4 och 5 och addition men jobbar också vidare med de begrepp vi redan har arbetat med.

Mål för vecka 39-40


  • att skriva och räkna addition och subtraktion
  • addition och subtraktion på tallinjen
  • talen 4 och 5 -att känna igen antal, räkneord, siffra samt att kunna dela upp talen 




Svenska

Vi har arbetat med bokstaven Vv och det har vi gjort genom att
  • pratat om vi-känsla
  • sjungit sången om "Vem vill vara vuxlig?
  • listat v-ord på tavlan som stöd inför det egna skrivandet
  • skrivit v-ord på datorn/arbetat i par
  • ritat våra rum och börjat skriva om dem.

Motoriska /skapande övningar

  • fingervirkat
  • vikt papperskuvert
  • målat mandelas med vilda djur/vargar
  • byggt valv.
Eleverna har även hunnit att börja illustrera ett valfritt rum och vi kommer att samla ord som behövs för att beskriva vad som finns i rummen. Idag började vi med att skriva om våra rum.


Vi fortsätter med arbetet kring Vv under vecka 39.


Mål för vecka 38-39


  • att känna igen bokstaven Vv och veta hur bokstaven låter
  • att kunna skriva v-ord på datorn
  • att kunna beskriva sitt rum med hjälp av stödmeningar och stödord.




Vi har läst om Leksaksfabriken där de trasiga leksakerna Rex, Ferran och Professorn finns. De smider nu planer på hur de ska kunna rymma från soptunnan och fabriken innan de hamnar i krossen... Här tränar vi på att kunna lyssna och att kunna återberätta vad jag har läst.

Högläsningsboken heter Edward Tulanes fantastiska äventyr och vi har hunnit läsa sex kapitel. Det är under fruktstunden som jag läser om Edward. Vi arbetar även här med läsförståelsestrategierna. Ni får gärna använda er av dem när ni läser med ert barn där hemma.
Vi har än så länge använt oss av spågumman och cowboyen och konstnären.
Spagumman
Spågumman förutspår och ställer hypoteser om texten genom att titta närmare på rubriker, bilder, bildtexter och textgenre. Denna strategi används innan, under och efter läsningen.Vid läsning av berättande texter handlar förutsägelserna om vad som kommer att hända senare i berättelsen. Vid läsning av faktatexter handlar förutsägelserna om att utifrån sin egen kunskap om ämnet förutsäga vad texten kommer att säga.

Cowboyen

Cowboyen

Cowboyen sammanfattar det viktigaste i texten. Denna strategi används både under och efter läsningen och är extra viktig vid läsning för att lära. Olika grafiska modeller kan med fördel användas för att sammanfatta både skönlitterära texter och faktatexter.

Konstnären

Konstnären skapar inre bilder av det lästa. Med hjälp av sinnena lever läsaren sig in i texten och kan se, höra och känna det texten berättar om. Konstnären används under läsningen.



Formativ bedömning, självbedömning och kamratbedömning

Vi tittade också på en kort film som handlar om formativ bedömning och kamratbedömning. Den är på engelska men era barn förstod budskapet och jag översatte vad barnen och läraren talade om. Den är mycket tydlig och jag ville visa den för att barnen ska förstå hur de kan utveckla sitt arbete.
Vi tillämpar redan detta arbetssätt i viss mån men det kommer att bli mer och mer ju längre vi kommer i vårt läsande, skrivande och bildskapande.
Barnen kommer då att ha givna punkter att titta efter i sina egna och klasskamraters arbeten som stöd vid självbedömning och kamratbedömning.

Titta gärna på filmen om Austins butterfly





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.